Keramisk ordlista
När man intresserar sig för porslin dyker det snabbt upp ord och begrepp som kan kännas oklara. Här har vi samlat och förklarat vanliga termer inom keramik, så att du enklare kan förstå material, tillverkning och kvalitet.
Benporslin
Benporslin innehåller kaolin, fältspat, kvarts och upp till cirka 50 % benaska. Materialet är tunt, starkt och lätt genomskinligt och används ofta till finare serveringsporslin. I Sverige började benporslin användas av Rörstrand 1857.
Bruksporslin
Bruksporslin är porslin som är avsett för daglig användning och som prioriterar funktion och hållbarhet. Till skillnad från finporslin är bruksporslin ofta något tjockare och mer tåligt.
Bränning
Processen där keramik hettas upp i ugn för att härdas. Föremål kan brännas en eller flera gånger, beroende på teknik och dekorationsmetod.
Dekor
Samlingsterm för mönster, motiv eller färgsättning på porslin. Dekoren kan vara underglasyr, överglasyr eller infälld i glasyren.
Emaljering
Emaljering, eller emaljmålning, är en dekorationsteknik där färg appliceras på redan bränt och glaserat gods. Föremålet bränns därefter en gång till, så att dekoren smälter fast i ytan och blir slitstark.
Engobe
En tunn lerslamma som appliceras på keramik före bränning, ofta för att ge färg eller struktur under glasyren.
Fajans
Fajans är ett lågbränt lergods som ofta täcks med en vit, ogenomskinlig glasyr. Materialet har historiskt använts till både bruksföremål och dekorativ keramik och förekommer ofta i äldre europeiskt porslin.
Fältspatsporslin
Fältspatsporslin består av kaolinlera, fältspat och kvarts och kallas ofta för äkta porslin. Det är svagt genomskinligt och har använts i Sverige sedan början av 1800-talet. En modern variant är vitroporslin, som ofta används till sanitetsgods.
Flintgods (flintporslin)
Flintgods är ett vitbrännande lergods med tillsats av fältspat och flinta, ibland även kallat fajans. Materialet är halvgenomskinligt och har tillverkats i många olika kvaliteter, ofta som vardagsporslin.
Formpressning
Industriell tillverkningsmetod där lera pressas i formar, vanligt vid serietillverkning av porslin.
Glasyr
Glasyr är en ytbeläggning som appliceras på keramik före bränning. Den kan vara transparent, halvtransparent eller heltäckande och påverkar både färg, glans och känsla i ytan.
Kristallglasyr (även kallad aventuringlasyr) innehåller metalloxider som vid bränning bildar kristalliknande mönster i glasyren.
Gods
Själva materialkroppen i keramikföremålet, alltså leran som formats och bränts.
Handdrejad
Keramik som formats för hand på drejskiva. Ofta unika eller småskaliga föremål.
Kaolin
Kaolin är en vit, finkornig lera som används som basmaterial i porslin. Den bidrar till porslinets vita färg, styrka och genomskinlighet och är en viktig beståndsdel i både fältspatsporslin och benporslin.
Keramik
Keramik är ett samlingsbegrepp för föremål som tillverkats av formad och bränd lera.
Krackelering
Krackelering är ett nät av fina sprickor i glasyren som kan uppstå med tiden. På äldre porslin kan krackelering innebära hälsorisk, eftersom bly ibland användes i glasyrer förr.
Lergods
Lergods är lågbränd keramik som utan glasyr är porös. Materialet har använts för både bruksföremål och dekoration sedan förhistorisk tid.
Sintring
Sintring är den process som sker vid hög bränning, där lerpartiklarna smälter samman och bildar ett tätare och mer hållbart material. Sintring är en viktig egenskap hos stengods och porslin.
Stengods
Stengods är högbränd keramik där lerpartiklarna sintras och smälter samman. Det bränns vanligtvis vid temperaturer mellan 1200 och 1300 grader.
Stämpel
Märkning på undersidan av porslin som kan visa tillverkare, ursprung, period eller kvalitet.
Transparent glasyr
En glasyr som är genomskinlig och låter godsets färg och struktur synas igenom. Transparenta glasyrer används ofta när dekoren ligger under glasyren eller när man vill framhäva materialets naturliga uttryck.
Underglasyr
Dekor som appliceras direkt på godset innan glasering. Motivet täcks av glasyren och blir mycket slitstarkt.
Vitröst
Ett begrepp som beskriver hur tät och glasliknande keramiken blivit efter bränning. Hög vitrösitet innebär låg porositet.
Överglasyr
Dekor som appliceras ovanpå glasyren och fästs vid en extra, lägre bränning. Ger större färgrikedom men är mindre tålig.